Schildering Karel Appel
Kunsthistorische waarde
Het Stedelijk Museum bezit twee vroege monumentale wandschilderingen van Karel Appel. Beide kunstwerken, in de voormalige foyer en in het restaurant, zijn onbetwist top-kunstwerken. In 1956 maakte hij in het restaurant op de elf meter brede wand een abstract-expressionistische wandschildering. De ronde vorm is gevuld met glas. Het kan gezien worden als de derde stap in de acceptatie van het abstract-expressionisme en de CoBra in Amsterdam in de jaren vijftig. De eerste wandschildering die hij in 1949 in het voormalige stadhuis aan de Oudezijds Voorburgwal maakte, werd door de ambtenaren geweigerd. In 1951 transformeerde hij de foyer van het Stedelijk Museum in een abstract-expressionistische wereld door alle wanden en het plafond te beschilderen. Dat was het begin van de acceptatie, maar dit werd nog vermeden door de hardnekkige weigeraars. De grote wandschildering in het restaurant in 1956 was nog steeds avant-garde, maar betekende acceptatie door de museumbezoekers. Een succes voor museumdirecteur Willem Sandberg. De wandschilderingen kunnen in dit opzicht opgevat worden als een ensemble. Het staat symbool voor de herwonnen vrijheid na de oorlog en vrijheid in de kunst. De wandschildering is kunsthistorisch van groot belang omdat deze geschilderd is door de internationaal bekende Karel Appel, oprichter van de CoBra-beweging en door velen beschouwd als de belangrijkste Nederlandse abstract-expressionistisch kunstenaar van na de Tweede Wereldoorlog. Appel liet zich inspireren door de spontaniteit van kindertekeningen en kunst uit Afrika, zonder de formele regels van de westerse maatschappij. Kinderen maken geen oorlog. Over Karel Appels kunst zijn talloze boeken en catalogi gepubliceerd en veel solo-museumtentoonstellingen georganiseerd, waaronder in het Cobra Museum in Amstelveen. Hij studeerde aan de Rijksakademie van Beeldende Kunsten en richtte met Brands, Rooskens en Corneille de Experimentele Groep op. In 1948 volgde de CoBra. Hij was kort lid van VbMK en van de LIGA Nieuw Beelden. Hij beschilderde in 1955 een lange muur op de tentoonstelling Nationale Energie Manifestatie 1955 (E55), en maakte voor architect Oud tegeltableaus op het Bio Vakantieoord in Arnhem en voor het Shell-gebouw in Den Haag. Het Westeinde Ziekenhuis in Den Haag bezit ook een kunstwerk. En Appels glas-in-betonwand siert het gebouw van Technicon – nu Hofpleintheater – in Rotterdam. Over zijn glasappliqué’s in de Paaskerk in Zaandam schreef Frans van Burkom een rapport.
Cultuurhistorische waarde
Het is één van de vier monumentale kunstwerken van Karel Appel in Amsterdam. In het gebouw van het voormalige Slotervaartziekenhuis zit een glaswand van Appel.
Architectuurhistorische waarde
De wandschildering heeft een beeldbepalende positie in het restaurant van het door architect Weissman in 1895 gebouwde Stedelijk Museum.