Glas-in-loodramen Friso ten Holt
Kunsthistorische waarde
De twee metershoge abstracte glas-in-loodramen in de voormalige Doopsgezinde Kerk De Olijftak in de Arthur van Schendelstraat 17, zijn in 1955 ontworpen door Friso ten Holt. Het kerkgebouw doet tegenwoordig dienst als de moskee El-Hijra. De ramen hebben waarde als glas-in-loodramen van deze bekende kunstenaar. In zijn oeuvre hebben ze een grote waarde als een vroege belangrijke opdracht. Daarbij hebben ze voor Amsterdam een grote waarde als de eerste geometrisch-abstracte / abstract-expressionistische glas-in-loodramen in een kerkgebouw uit de wederopbouwperiode. De ramen zijn spiegelbeeldig aan elkaar ontworpen. Over de kunstenaar is het boek, “Friso ten Holt, schilder. Het licht bij noorderlicht” geschreven waarin een ontwerp van deze ramen is afgebeeld. Friso ten Holt is bij professor Jurres opgeleid aan de Rijksacademie van Beeldende Kunsten en was lid van de Vereniging van beoefenaars van Monumentale Kunsten.
Cultuurhistorische waarde
Ze hebben voor Amsterdam een grote waarde als de eerste geometrisch-abstracte / abstract-expressionistische glas-in-loodramen in een kerkgebouw uit de wederopbouwperiode.
Architectuurhistorische waarde
De voormalige Doopsgezinde kerk De Olijftak is een ontwerp van architect Karel Sijmons. De ramen hebben een beeldbepalende waarde. Het kerkgebouw is indertijd ook bedoeld voor concerten en vergaderingen. Op de kerk was aanvankelijk ook een sculptuur van Wessel Couzijn aanwezig maar die is verplaatst naar de kerk op de Herengracht. Sijmons koos vaak bijzondere kunstenaars uit voor zijn bouwwerken. Voor de Thomaskerk vroeg hij de bekende Spaanse architect Antonio Saura en voor de Spaarbank voor de Stad Amsterdam op de Singel maakte Karel Appel glasappliquéramen. Het voormalige kerkgebouw is beschermd als een Gemeentelijk monument.