Glas-in-loodramen Louis Smeets
Kunsthistorische waarde
De ramen in de rooms-katholieke kapel van het Sint Lucas Andreasziekenhuis staan op naam van Joep Nicolas, maar zijn -dat is aannemelijk- gemaakt door Louis Smeets. Nicolas was een bekende glazenier en kreeg zeer veel opdrachten, maar werkte figuratief. De abstracte en abstract-expressionistische opdrachten liet hij over aan Louis Smeets. De glas-in-loodramen in deze kapel hebben een grote kunsthistorische waarde en zeldzaamheidswaarde als mogelijk de eerste en de enige totaal abstracte ramen in een katholieke kapel uit de jaren zestig in Amsterdam. Abstractie was in Nederland in de katholieke wereld gedurende de jaren vijftig geen geaccepteerde stijl. De Venlose kunstenaar glazenier Louis Smeets werkte twintig jaar in de schaduw van de bekende kunstenaar Joep Nicolas. Smeets schreef in 1966 op de informatiekaart Culturele Raad Limburg: ‘Vanaf 1954 veel vóór en met Joep Nicolas gewerkt, in zijn techniek en enkele werken voor hem in mijn eigen techniek.’ De ramen in de Don Boscokerk in Alkmaar en in de basiliek van Sint Odiliënberg staan bijvoorbeeld op naam van Nicolas, maar zijn gemaakt door Smeets, zo bewijst Moonen , die Smeets goed kende en zijn archief bij de RCE/ICN onderzocht. De samenwerking duurde tot het overlijden van Nicolas in 1972 en daarna is het contact tussen de familie Nicolas en Smeets verbroken. In het boek over Joep Nicolas uit 1978 wordt hij maar drie keer genoemd. Eén van de kunstwerken die Louis Smeets wel op eigen naam maakte, zijn de expressionistische ramen in de Antoniuskerk in Leiden. Smeets was autodidact en was mede-eigenaar van Glasatelier Geutjes in Venlo.
Cultuurhistorische waarde
In Amsterdam heeft Louis Smeets, volgens Moonen, ook in naam van Nicolas de ramen in de Boompjeskerk in Amsterdam gemaakt.
Architectuurhistorische waarde
Het Sint Lucasziekenhuis, na de fusie in 1996 het Andreas Lucas Ziekenhuis, aan de Jan Tooropstraat is in 1968 gebouwd naar ontwerp van de katholieke architect Frits Peutz.