Privacyverklaring

Algemeen

De gemeente Amsterdam verwerkt persoonsgegevens op een zorgvuldige en veilige manier in overeenstemming met de geldende wet- en regelgeving. In de algemene privacyverklaring van de gemeente Amsterdam zijn de uitgangspunten beschreven ten aanzien van de verwerking van persoonsgegevens door de gemeente en is informatie te vinden over hoe u uw rechten kunt uitoefenen. Op deze site geven we nadere informatie over de doelen en grondslagen, alsook andere relevante informatie over de verwerkingen ten aanzien van de website erfgoedregister.amsterdam.nl.

Vanwege nieuwe wetgeving of andere ontwikkelingen, past de gemeente regelmatig haar processen aan. Dit kan ook wijzigingen inhouden ten aanzien van het verwerken van persoonsgegevens. Het is daarom raadzaam om regelmatig deze sites met algemene en specifieke informatie over het verwerken van persoonsgegevens door de gemeente Amsterdam te raadplegen. Aan het einde van deze site staat aangegeven wanneer deze voor het laatst is aangepast.

De verantwoordelijke

De bestuursorganen van de gemeente zijn elk verwerkingsverantwoordelijke in de zin van de wet, voor de verwerkingen die door of namens de gemeente worden uitgevoerd. De bestuursorganen van de gemeente zijn de Burgemeester, het college van Burgemeesters en Wethouders (college van B&W) en de Gemeenteraad.

Voor de verwerkingen door de directie Monumenten en Archeologie ten behoeve van het erfgoedregister is de verwerkingsverantwoordelijke het college van B&W.

De gemeente Amsterdam heeft een Functionaris voor de Gegevensbescherming. U kunt contact met hem / haar opnemen via: functionaris.gegevensbescherming@amsterdam.nl

Verwerken van persoonsgegevens

De gemeente verzamelt en gebruikt verschillende categorieën persoonsgegevens van haar inwoners. Het zal afhangen van de specifieke verwerking welke persoonsgegevens precies zullen worden verwerkt en voor welk doel. Deze en overige relevante informatie worden hieronder weergegeven.

Verwerking Erfgoedregister

Doel

Het doel van het verwerken van persoonsgegeven voor het erfgoedregister is het aanmaken van een account voor het samen stellen van privé collecties en het eventuele delen van deze collecties met derden.

Grondslag

De gemeente verwerkt deze persoonsgegevens op basis van toestemming.

Categorieën persoonsgegevens

Hiervoor gebruikt de gemeente de volgende categorieën persoonsgegevens: door de gebruiker opgegeven naam en emailadres.

Ontvangers 

De gemeente Amsterdam slaat de inloggegevens op. De gemeente Amsterdam toont – na toestemming – via de publieke website privé collecties aan anderen geïnteresseerden, waarbij optioneel de door de gebruiker opgegeven naam wordt vermeld als degene die een collectie heeft samengesteld.

Doorgifte

De door de gebruiker opgegeven naam is – na toestemming door de gebruiker deze bij een privé collectie te tonen – in principe ook toegankelijk voor personen die van buitend de Europese Economische Ruimte (EER) de website benaderen.

Bewaartermijnen

De gemeente bewaart persoonsgegevens voor zolang dit noodzakelijk is voor de uitvoering van haar taken en hanteert voor informatiedragers die persoonsgegevens bevatten bewaartermijnen conform de Gemeentelijke Selectielijst (op grond van Archiefwet, art. 5). Voor de in dit geval te verwerkende gegevens (inloggegevens) is er geen specifieke wettelijke bewaartermijn. Op grond van de vigerende gemeentelijke selectielijst, kunnen deze gegevens worden geschoond na vervallen van het belang. Het belang vervalt 1 maand nadat iemand heeft aangegeven dat hij zijn account wil beëindigen, dan wel als een account 3 jaar inactief is.